دشمنهای طبیعی چوب

آسیب چوب از طریق رطوبت ، قارچ، جلبک، حشرات و پوسیدگی

حشرات مضر

علاوه از قارچ‌ها، حشرات یکی از عوامل مضر چوب  هستند.

Hylotrupes bajulus Linné یکی از رایج ترین گونه‌های حشرات خطرناک چوب هستند.

جلبک

این ارگانیسم ها که بوفور در مناطق جنگلی دیده می‌شوند باعث سبز شدن بیرون چوب می‌شوند.

تیره و  آبی شدن چوب

نوعی از  قارچ‌ها (به عنوان مثال سراتوسیستیس) رنگ چوب را تغییر می‌دهند و غالباً خود را با علائمی از تیرگی یا آبی شدن نشان می دهند.

پوسیدگی

انواع خطرناک قارچ (به عنوان مثال Coniophora puteana و Poria vaillanti) ساختار چوب را از بین می‌برند و منجر به از بین رفتن ساختار چوب و پوسیدگی می‌شوند.

اشعه ماوراء بنفش

نه تنها گرمای پرتوهای خورشید سطوح چوب را از بین می‌برد، بلکه اشعه مضر ماوراء بنفش (UV) بر سطح چوب نیز تأثیر گذاشته و باعث آسیب به چوب می‌شود. در اثر اشعه ماوراء بنفش، باران و غیره به همراه سایر عوامل موثر، چوب در مدت زمان کمی در طول چند ماه باخته شده و در نتیجه مقاومت چوب کاهش می‌یابد. با استفاده از رنگ‌های حاوی رنگدانه‌های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌توان از این آسیب جلوگیری کرد. از رنگهای کاملاً شفاف، حتی اگر جاذب UV باشند نباید برای چوب‌هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند استفاده شود.

رطوبت

چوب در محیط بیرون به دلیل علل طبیعی مانند باران، برف، انجماد و غیره مرتباً در معرض رطوبت قرار دارد. رطوبت نهفته شده در زیر سطح به ناچار در اثر قارچ سراتوسیستیس دچار تیرگی و پوسیدگی می‌شود. به همین دلیل ، انتخاب رنگ مناسب با توجه به هدف، از اهمیت بالایی برخوردار است. عناصر چوبی مانند پنجره‌ها و درهای بیرونی در گروه  حساس طبقه بندی می‌شوند. به همین دلیل باید از رنگ‌های لایه ضخیم در این نوع چوب‌ها استفاده شود تا از نفوذ رطوبت جلوگیری کند. برای پوشش های نما، نرده‌ها و غیره باید از رنگ‌های لایه نازک استفاده شود.